Sokszor visszatérő
híres, elgondolkodtató valószínűségi „paradoxon” a három
ajtónyi nyeremény körül forgó Monty Hall probléma.
![]() |
Monty Hall kecskéje |
A neten számos helyen
található nagyszerű leírása, bemutatása. A Wikipédiából
emelnék ki egy idézetet, ami röviden megfogalmazza a kérdést:
Képzeljük el, hogy
egy vetélkedőben szerepel, és három ajtó közül kell
választania. Az egyik mögött kocsi (autó) van, a másik kettő
mögött viszont kecske. Tegyük fel, hogy maga az 1. ajtót
választja, mire a műsorvezető, aki tudja, melyik ajtó mögött mi
van, kinyitja a 3. ajtót, megmutatván, hogy amögött kecske van.
Ezután önhöz fordul, és megkérdezi: „Nem akarja esetleg mégis
a 2. ajtót választani?” Vajon előnyére válik, ha vált?
A józan ész logikája
azt sugallja, hogy a műsorvezető segítsége után így is, úgy is
két ajtó közül kell választania a játékosnak, amiből csak az
egyik mögött van a kívánt nyeremény, így 50% az esély akkor
is, ha marad az eredeti választása mellett és akkor is, ha vált a
másik ajtóra.
Azonban mivel a játékos
3 ajtó közül választ, 1/3 eséllyel választja elsőre az autót,
a másik két ajtó mögött kétszer akkora, 2/3 esély a nagyobb
nyereményre. Így ha Monty, a játékvezető segít, és a maradék
ajtók közül feltár egy nem megfelelőt, a másik ajtóban fog
„tömörülni” a nagyobb valószínűség. Váltani tehát minden
ilyen esetben érdemes – a józan ész első sugallata ellenére.
Ha lenne lehetőségünk
akárhányszor eljátszani ezt a játékot, le is tesztelhetnénk:
játszanánk mondjuk 1000 alkalommal úgy, hogy nem váltunk, 1000
másik alkalommal pedig úgy, hogy meggondoljuk magunkat. Az eredmény
tényleg az lesz, hogy ez utóbbi esetben 2/3 eséllyel miénk lesz a
kívánt nyeremény (az előbbi esetben pedig csak az esetek
harmadában).
A második játéktípus
Most vegyünk egy második
játéktípust, amiben nem a játékos, hanem Monty választ először.
Természetesen ő még mindig tudja, hogy melyik ajtó mögött van
az autó, és szándékosan nem azt választja. Azt hiszem
egyértelmű, hogy ebben az esetben a játékos számára tényleg
50% esély kínálkozik az autó megnyerésére. Monty ugyanis bár 3
közül választ, biztosan egy kecskés ajtóval csökkenti a
lehetőségek számát, így tisztán két ajtó közül kell
választania ezekután a játékosnak.
Ezt a játékot 1000
alkalommal megismételve átlagosan 500 esetben lenne képes a
játékos autóhoz jutni.
A titoktartó
játéktípus
Most képzeljünk el egy
olyan játékot, melyben a játékos választ először, de
megmakacsolja magát, és nem árulja el a játékvezetőnek, hogy
melyik ajtót választotta. Mit tehet ilyenkor Monty? A műsornak
folytatódnia kell... Választ tehát egyet, kinyitja (természetesen
mindig kecskéset), és ezután kérdezi meg a játékostól, hogy az
eredeti, el nem árult döntése mellett marad-e, vagy vált.
Milyen esetek
lehetségesek?
Klasszikus esetben néha
Monty pont azt választja, amit a játékos előtte. Ha ez történik,
értelmetlenné válik a kérdés, hogy „váltunk-e?”, ebben az
esetben a második játéktípushoz hasonlóan 50% esély marad az
autóra.
Ha Monty véletlenül nem
a játékos titkon választott ajtaját nyitja ki, nos, akkor sem
válik a helyzet olyanná, mint az eredeti játékban. Nem kap a
játékos 2/3 esélyt a váltással, hiszen a játékvezető a
játékostól függetlenül választott, így nem a „maradék”
kétharmadnyi esély tömörül egy ajtóba, hanem pusztán a nem
kívánt jutalmat rejtő ajtók száma csökken eggyel.
Titoktartó játéktípus
esetén tehát a játékosnak mindenféleképp 50% esélye lesz a
kedvező nyereményre. 1000 próbálkozásból átlagosan 500 esetben
fog nyerni a játékos, akár az eredetileg kigondolt ajtónál
marad, akár vált. Ezeknek a „próbálkozásos” kísérleteknek
az eredménye összhangban van a játék rendszerének valószínűségi
tulajdonságaival.
Meglepetések
kvantummechanikai szinten
A kvantumvilág
tulajdonságait feltárni próbáló kísérletekben – például a
spinkorrelációs kísérletekben – a fizikusok a fentiekhez
hasonló módon, kísérletsorozatok eredményeinek eloszlását
vizsgálva következtethetnek a belső események valószínűségére,
ezáltal a vizsgált folyamatok belső összefüggéseire. A
Bell-egyenlőtlenséghez kapcsolódó kísérleti eredmények azonban
különleges módon alakulnak.
Képzeljük el ismét a
titoktartó játéktípust, melynek szabályait betartva 1000
alkalommal próbálkozzunk. Az eredményeket utólagosan megvizsgálva
azonban meglepő módon észrevesszük, hogy a játékvezető egy
alkalommal sem választotta ugyanazt az ajtót, amit előzőleg
titokban kiválasztottunk.
Ebben az esetben a
legkézenfekvőbb azt feltételezni, hogy a műsorvezető valahogy
mégis megtudta, hogy melyik volt az az ajtó, amit előzőleg
titokban választottunk, és így mindig egy másikat választhatott.
Ha tényleg ez történt, akkor pont ugyanaz történik, mint az
eredeti játékban: a játékos választ először, majd ennek
megfelelően nyit ajtót a játékvezető is. Ilyen esetben a játék
nyerő eseményeinek eloszlása is ehhez illeszkedően fog alakulni:
azokban az esetekben, amikor a játékos ajtót vált, szignifikánsan
nagyobb eséllyel nyer.
De mivel magyarázható,
ha az adatokból az derül ki, hogy a játékos nyerési esélye 50%
körül alakul, váltástól függetlenül?
A kvantummechanikai
elméletek többfajta, ámde matematikailag azonos eredményt
képviselő választ próbálnak adni az ehhez hasonló kérdésekre.
Az alapvető
megközelítése a problémának az, hogy a mikrorendszereket
eredendően bizonytalanoknak tekintjük. A Monty Hall probléma
rendszerében ez úgy illusztrálható, mintha azt mondanánk: a
rendszer állapota és ezen belül az autó helyzete bizonytalan,
egészen addig szuperpozíció állapotában van, amíg konkrétan ki
nem zárjuk az összes lehetőséget, amíg „meg nem mérjük”,
hogy az autó melyik ajtó mögött van.
Az alapvető
bizonytalanságból eredő állapotlogikát pedig nem feltétlenül
szükséges józan ész által is felfogható módon magyarázni,
elegendő, ha a matematikai háttere illeszkedik a kísérletekben
tapasztalt eredményekre. Miért is magyaráznánk tovább? Minden
további magyarázat csak találgatás lenne, és ezáltal Occam
borotvája ellen dolgozna.
A kvantummechanika
interpretációjának azonban több népszerű magyarázata terjedt
el. Az egyik a „sokvilág-elmélet”. Ez az elmélet úgy
magyarázza a jelenséget, hogy minden lehetséges kimenetele
megtörténik a kísérletnek, csak épp a mi világunkban azok az
események realizálódnak, amelyek a megtapasztalt eredményekhez
vezetnek.
Másik ismert
interpretáció a retrokauzalitás, amely azt feltételezi, hogy a
jövőbeli események korlátozhatják a múltat. A példánkhoz ez
is jól illeszkedik: láthattuk, hogy a második játéktípusban,
amikor Monty választott időben először, 50%-os esélyekről
beszéltünk, csakúgy, mint a kvantummechanikai problémát
szemléltető példánkban. A retrokauzalitás elve szerint
megkérdőjelezhető, hogy az ok-okozati összefüggésben mi volt
előbb: az ajtó titokban történt kiválasztása, az autó végleges
leleplezése, vagy Monty nyitása?
A Pártrigger elv is ad
józan ész által is feldolgozható magyarázatot az ilyen
jelenségekre. Ezen elv szerint az ilyen állapotok kölcsönös
függőségben vannak azért, mert a rendelkezésre álló alapelemek
ehhez illeszkedően, speciálisan készítették elő és váltották
ki az eseményeket.
A kvantummechanika
törvényei sokszor ellentmondani látszanak a józan észnek. Max
Tegmark szerint például az emberi elme genetikailag felkészületlen
az ilyen gondolkodásmódra. „Az evolúció a fizikának csak
azon elemeivel kapcsolatban ruházott fel minket intuíciókkal, amik
a távoli őseink számára a túlélésükkel kapcsolatban értékesek
voltak: például a repülő szikladarabok parabolikus pályájának
kezelésével (ami megmagyarázza a vonzódásunkat a
baseball-hoz is). Egy ősasszony, aki túlságosan sokat gondolkodik
az anyag alapvető szerkezetén, alkalmatlan arra, hogy időben
észrevegye a mögötte settenkedő tigrist, így génjei törlésre
kerülnek a közösből.” – írja az Our
Mathematical Universe című könyvében. Mindezek fényében
elgondolkodtató, hogy a Monty Hall probléma esetén első
intuíciónk mennyire hasonlatos eredményt sugall egyes
kvantummechanikai jelenségek magyarázatához.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése